سابلیمینال چیست؟
سابلیمینال های صوتی:
به فایل هایی گفته میشود که در آنها تلقیناتی به صورت مخفی وجود دارد که در فرکانسهای خاصی تنظیم می شوند.
فایلهای سابلیمینال در دل خود پیامهای پنهانی دارند که با استفاده از نتهای مخصوص موسیقی ضمیر ناخودآگاه شما را به تکاپو میاندازد.
انواع سابلیمینال:
دیداری (پنهان کردن عکس در فریمهای فیلم)
محرکهای دیداری تصاویری اند که زودتر از دریافت بیننده از جلو چشمش عبور میکنند یا اینکه بهصورت نهانی در نگارهای گنجانده شدهاند. ادعا میشود اینگونه تصاویر در ناخودآگاه بیننده تأثیر میکنند؛
مثلاً در سال 2007، نشان داده شد نمایش زیرآستانهای پرچم اسرائیل اثری تعدیلکننده روی نظریات سیاسی و رفتار داوطلبان اسرائیلی مشارکتکننده در یک رأیگیری داشتهاست.
اثر این پدیده هنگامیکه تصویر بههمریختهٔ همان پرچم در نمایی زیرآستانهای نمایش داده شد، ایجاد نگردید.
شنیداری (reversing یا برگردان موسیقی)
محرکهای شنیداری پیامهاییاند که با بلندایی آرامتر از آستانهٔ شنوایی فرد نجوا میشوند یا اینکه بهصورت برگردان در فرایندی با نام «واروننگاری» به گوش شنونده میرسند.
ادعا میشود این پیامها در ناخودآگاه شنونده تأثیر میکنند.
دو روش اصلی برای نوع شنیداری پیامهای سابلیمینال عبارتند از :
پیامهای پنهان که به صورت نجوا تولید میشوند و پیامهای ساکت یا سالینت سابلیمینال که در این موارد هیچ صدایی پخش نشده و تنها تغییر فرکانس هدف پیام را القا میکند؛ مثلاً در سال 1988 قاتل زنجیرهای [ریچارد رامیرز]، در دادرسیاش چنین اظهار کرد که موسیقی گروه [ایسی/دیسی] و بهویژه آهنگ «ولگرد شب» از آلبوم بزرگراهی به جهنم الهامبخش او برای ارتکاب جنایت بودهاست.
دیوید جان اوتس، یکی از بنیانگذاران نظریه برگردان گفتار مدعی شد آهنگ «بزرگراهی به جهنم» در همان آلبوم، دربردارندهٔ پیامهای نهانسازی شدهٔ، «قانون منم»، «نام من ابلیس است» و «او از آن دوزخ است» در برگردان خود است که ممکن است در برانگیختن قاتل مؤثر بوده باشند.
تاریخچه
دکتر ا.و. اسکریپچر مدیر آزمایشگاه بخش روانشناسی دانشگاه ییل در سال 1897 کتابی با نام روانشناسی نوین منتشر کرد که در آن برای نخستین بار به تشریح بنیادی پیامهای زیرآستانهای پرداخت.
مثال معروف پاپ کرن:
از آن پس در مورد توانمندی پدیدهٔ ادراک زیرآستانهای، ادعاهای بسیاری شنیده شده که شاید شناختهشدهترین آنها در سال 1957 ازسوی جیمز ویکاری یک فروشندهٔ پژوهشگر مطرح گردیدهاست.
او مدعی شد که در طول یک دورهٔ شش هفتهای به 45699 مشتری در سینمایی واقع در فورت لی نیوجرسی در میان فیلم پیکنیک دو پیام تبلیغاتی نشان داده شده بود: «گرسنهاید؟ پاپکُرن بخورید» و «کوکاکولا بنوشید»
که به گفتهٔ او در هر 5 ثانیه یکبار به مدت سههزارم ثانیه این پیامها نمایش داده شده بودند. زمان آن پیامها چنان کوتاه بودند که آنها هرگز آگاهانه ازسوی کسی دریافت نمیشدند، اما ویکاری ادعا کرد که در طول این دوره 6 هفتهای باهمهٔآنکه مشتریان از پیامها ناآگاه بودند، فروش پاپکُرن، 57٫8٪ و فروش کوکاکولا، 18٫1٪ افزایش یافتند.
ویکاری اصطلاح «آگهی زیرآستانهای» را برای نخستینبار بهکار برد و آنگاه شرکت تبلیغاتی فرافکنی زیرآستانهای را براساس آن آزمایش شش هفتهای بنیان نهاد.
بههرروی او هرگز شرح تفصیلی از بررسیهایش منتشر نساخت و هیچ گواه مستقلی نیز در پشتیبانی ادعاهایش ارائه نشد.
پرداختن به تبلیغات زیرآستانهای در سال 1958 متعاقب این امر در بریتانیا و استرالیا[11] و شبکههای رادیو-تلویزیونی آمریکا ممنوع گردید.
در همان سال ویکاری آزمایشی را در تلویزیون کانادا ترتیب داد که در آن پیام «هماکنون تلفن بزنید» را صدها بار به صورت سریع از نظر بینندگان میگذراند که البته هیچ نتیجه قابل توجهی را در افزودن تلفنهای زده شده، دربر نداشت.
ادعاهای دیگر در مورد تأثیر شگفتآور ادراک زیرآستانهای در سال 1973 توسط ویلسون برایان کی در کتابهایش از جمله «اغوای زیرآستانهای» و «بهرهکشی جنسی رسانهها» مطرح شد. کی در آن کتب ادعا نموده بود که برای اغوای مصرفکنندگان، گاهی از نمادها یا واژههای جنسی زیر آستانه استفاده میشود.
به باور او، باهمهاینکه واژههای جاسازی شده، آگاهانه دریافت نمیگردند ولی ناآگاهانه درک شده و باعث فراخوانی برانگیختگی جنسی شده که فراورده را برای خریداران، جذابتر مینمایند. اگر چه ادعاهای کی بسیار شناخته شده هستند، ولی هیچ مدرک مستقلی در پشتیبانی ادعای تأثیر چنین استفادههایی یا حتی وجود داشتن آنها موجود نیست.
به هر روی، نگرانی همگانی بسنده بود تا انجمن صنفی ارتباطات آمریکا (افسیسی) در سال 1974 دست بکار شود و بیانیهای صادر نماید که خطمشی آن بر این پایه باشد که تبلیغات زیرآستانهای «ضد منافع عمومی جامعه» بوده و «بهقصد فریب مردم میباشد».
همزمان در پژوهشی که توسط سازمان ملل صورت گرفت، چنین نتیجهگیری شد که «مفاهیم فرهنگی ناشی از تلقینات فکری زیرآستانهای تهدیداتی عمده برای حقوق بشر در سراسر جهان محسوب میشوند».
در سال 1978 شبکهٔ تلویزیونی KAKE-TV شهر ویچیتا در ایالت کانزاس آمریکا از پلیس مجوز ویژهای دریافت داشت تا پیامی زیرآستانهای را در گزارشی از قتلهای زنجیرهای آن ایالت در کوششی برای به دام انداختن قاتل آنها بگنجاند.
پیام زیرآستانهای شامل جمله «همین حالا به پلیس زنگ بزن» و همچنین نمایی از یک عینک بود. عینک نیز ازاینرو گنجانده شده بود که در زمان قتل قربانی، عینکی روی کمد او قرار گرفته بود و پلیس چنان میانگاشت که دیدن این عینک شاید حس ترحم قاتل را برانگیزد. این تلاش نافرجام بود و پلیس نیز موردی از افزایش تماسها بعد از برنامه گزارش ننمود.
در کمپین تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 آمریکا، در یک فعالیت تبلیغاتی تلویزیونی برای نامزد جمهوریخواه، جورج بوش واژهٔ دیوانسالاران (BUREAUCRATS) (و گاهی بخشی از آن) در پشتزمینه تصویر نمایش داده میشد که در یک فریم آن فقط بخش انتهایی واژه یعنی RATS بهمعنی موشها در کادر دیده میشد. انجمن صنفی ارتباطات آمریکا (افسیسی) مسئله را بررسی نمود، ولی برای این پرونده هرگز کیفرخواستی صادر نشد.
استفاده از پیامهای زیرآستانهای در سینما
همزمان با بیشانگاری پیامدهای پیام زیرآستانهای در فرهنگ عامه، بهکارگیری تصاویر زیرآستانهای در صنعت سینما نیز گسترش یافت. نخستین کاربرد شناختهشده شاید در فیلم ترسناک جنگیر (1974) برای بهرهگیری از تصویر زیرآستانهای دلهرهآور و درعینحال کارساز شیطان سفید چهره (کاپیتان هاودی) که در کابوس پدر کاراس برای چند ثانیه پدیدار میشود، بودهاست.
در فیلم باشگاه مبارزه (محصول 1999) نیز از این شگرد بارها در سکانسهای ماقبل ملاقات شخصیت اصلی فیلم با تایلر دردن (دیگر شخصیت عمدهٔ فیلم با بازی برد پیت) استفاده شد.
در فیلم کلوورفیلد (محصول 2008)، میتوان سه تصویر زیرآستانهای را در بخشهای مختلف فیلم، بههنگام واپیچشهای تصویری مشاهده نمود. عکسها در حقیقت فریمهایی از فیلمهای کلاسیک هیولایی چون کینگ کونگ هستند. در گوشه سمت راست بالای پوستر فیلم نیز در ابری برفراز مجسمه آزادی میتوان یک موجود هیولایی با دهانی نیمه باز که در تصویر نهان گشته را یافت.
استفاده درمانی از سابلیمینال:
از کجا بفهمیم سابلیمینال اصل است
سابلیمینال در واقع یک پیام به ضمیر ناخودآگاه بوده و به نوعی باعث افزایش انرژی بدن برای مقابله با مشکلات بدن است.
این روش میتواند برای درمان بسیاری از بیماریها مانند افسردگی، اضطراب و مشکلات مرتبط با توجه تأثیرگذار باشد. همچنین مشخص شده که در مقابله بدن با برخی از دردهای مزمن، روشهای سابلیمینال میتواند موجب کاهش فشار درد بر بدن خواهد شد.
گروهی دیگر از افراد از این امکانات، به عنوان یک روش درمانی، استفاده میکنند و از این طریق به توسعه باورهای مثبت در ذهن انسانها اقدام مینمایند. در حقیقت لازم به ذکر است که این نوع از پیامهای صوتی، میتوانند تمامی این کارها را از طریق تلقینهای مثبت و اثر گذار بر ذهن و ضمیر ناخودآگاه طرف مورد نظر خود، به انجام برسانند.
سابلیمینال چیست ؟
سابلیمینال به فایلهای صوتی گفته میشود که با استفاده از علم صدا پردازی و همچنین تلفیق برخی از تکنیکهای هیپنوتیزم، تولید شدهاند.
این فایلها شامل پیامهایی هستند که میتوانند در ذهن و و ضمیر ناخودآگاه ما، موثر واقع شوند و به ما کمک کنند تا بتوانیم تغییرات الگوهای ذهنی و جسمی مورد نیاز خود را برنامه ریزی کنیم. از طرف دیگر این فایلها پیامهایی دارند که تنها برای ضمیر ناخودآگاه، قابل درک است.
این نوع از فایلها به نحوی تهیه میشوند که بتوانند به ذهن ما جهت دهند. در حقیقت، این عناصر باعث میشوند تا فرکانسهایی از ذهن ما ارسال شوند تا جذب و دریافت نعمتها و خواستههای مورد نظرمان در زندگی فردی و اجتماعی، محقق گردد.
سابلیمینال چیست و چه کاربردی دارد؟
لازم است بدانید دریافت اطلاعات از طریق ضمیر ناخودآگاه انسان، به وسیله پیامهای سابلیمینال، انجام میگیرد.
بنابراین عامل، این عناصر، میتوانند پیامهای پنهان و مثبت را به وسیله به کارگیری امکاناتی مانند موسیقی، وارد ضمیر ناخوداگاه انسان کنند. در حقیقت لازم به ذکر است که یک ذهن آگاه، میتواند تنها موسیقی را از طریق حس شنوایی خود، درک کند.
لذا گوش دادن به طور مداوم به موسیقیهای فایلهای صوتی پنهان و همچنین تکرار هر روز این فایلها، میتواند موجب شود تا تمامی پیشنهادات و تلقینات مثبت را به ضمیر ناخودآگاه خود وارد کند.
بنابراین این کار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در مسیر دستیابی به اهدافتان، گامهای موثرتری را بردارید. از طرف دیگر با کمک این امکان، شما میتوانید افکار منفی را از خود دور کنید و آنها را کنار بگذارید و به جای افکار منفی، افکار مثبت خود را بهبود بخشید و به تقویت آنها اقدام کنید.
لازم به ذکر است که موارد استفاده از این عناصر صوتی، برای ارتقای ویژگیهای شخصی و همچنین شخصیتی، بسیار زیاد است و هر یک از این موارد، خود شامل تلقینات و پیامهای پنهان مخصوص به خود هستند.
لازم به ذکر است که سابلیمینال ، میتواند به انسانها کمک کند تا ذهنیت قربانی بودن را از خود دور کنند. بنابراین با گوش دادن به پیامهای مخفی و پنهانی صوتی و تاکیدات مثبت آن، قادر خواهید بود تا خوشحالی و خوشی بیشتری را برای خود به ارمغان آورید و از این طریق، انرژی و اعتماد به نفس خود را نیز ارتقا دهید. به طور کلی با به کارگیری این عناصر، میتوانید در راستای بهبود روابط عاطفی، فردی، اجتماعی، روانی و... قدم بردارید.
این فایلهای مخفی، دارای انواع مختلفی هستند. از جمله این موارد میتوان سابلیمینالهای دیداری و شنیداری را نام برد.
بسیاری از افراد علاقه دارند تا خود بتوانند به ساخت سابلیمینالهای مورد نظر و بر طبق نیاز خود دست بزنند. لازم به ذکر است که برای اینکه فردی بتواند به این توانایی و مهارت دست یابد تا بتواند برای خود این گونه فایلهای صوتی مخفی را تهیه و تولید نماید، در ابتدا باید آشنایی کاملی را در این زمینه داشته باشد.
بنابراین باید دست به تحقیقاتی وسیع در این حیطه بزند. چنین فردی لازم است حتما با کارکرد ذهن از دیدگاههای روانشناسی، آشنایی کاملی داشته باشد. به خصوص باید برای ساختن این فایلها فرد بتواند، روانکاوی فروید و روان تحلیل گری یونگ که بر روی ضمیر ناخودآگاه شخصی و جمعی فعالیتهای زیادی را انجام دادهاند را خوب و کامل مطالعه کند و بر این مباحث، تسلط کافی و کاملی داشته باشد تا از این طریق بتواند به عامل منطقی و عقلانی ذهن خودآگاه که میتوان گفت سد و مانعی بزرگ در مسیر ناخودآگاه است، غلبه کند.
از طرف دیگر و علاوه بر شناخت ذهن آگاه و ناخودآگاه، لازم است چنین فردی به سایر ابعاد و زوایای وجودی انسان نیز تا حد لزوم تسلط داشته باشد. از جمله این زوایا، میتوان ذهن ورای ماده، ذهن شبکهای، سفر آگاهی زمان، فرافکنی هوشیاری و... را نام برد.